Gallerie

Bully: Scholarship Edition
Autor: Mart
Publikováno: 7.listopadu 2006
Verze hry: anglická/PS2
Doba recenzování: 10 dnů

Od tvůrců oblíbené série Grand Theft Auto pochází nová hra se zcela identickou koncepcí, i když hlavního hrdinu posadí "pouze" do školních lavic. Nenechte se však mýlit, ve škole, jakož i za zdejší školou, se dá podniknout kupa skutečně zajímavých věcí! Hlavní protagonista exkluzivní PS2 hry Canis Canem Edit, jejíž americká verze nese prozaičtější název Bully, se jmenuje Jimmy Hopkins. A je to teenager. Už od prvního pohledu jde o týpka, který by se dobře vyjímal na fotbalových stadionech mezi rowdies, uličníka, z něhož učitelský sbor pravidelně mívá bolení hlavy a spolužáci zrovna tak. Jedná se o rebela, neuznávajícího autority a vytvářejícího si svá vlastní pravidla. Ale v případě Bullworth Academy, školy, do které je pro účely hry umístěn, narazila ona příslovečná kosa na kámen.

My všichni školou povinní
Zdejší ústav je totiž ukázkovou přehlídkou toho, jak by to ve školství rozhodně nemělo vypadat. Násilí a šikana mezi studenty je na běžném pořádku a boj jednotlivých chlapeckých skupin přerůstá hranice samotné školy. Ty hranice, které velice záhy překročí i vaše maličkost, aby se blíže seznámila s krásami města, resp. jeho jednotlivými a tematicky odlišnými čtvrtěmi a obyvateli. Ony výše citované frakce studentů mají mezi sebou neustálé rozbroje, což nejednou poznáte na vlastní kůži, pročež se pak budete muset spasit buď útěkem a nebo tvrdým bojem, který v Canis Canem Edit není vyřešen vůbec špatně.

Sympatické je, že s postupujícím časem budete mít na své straně stále více studentů a samozřejmě platí, že ve více lidech se to pak lépe táhne :) V přehlídce jednotlivých chlapeckých frakcí najdete stejně tak smetánku intelektuálů, jako urostlé bijce, nejstarší studenty reprezentující kolej v americkém fotbale. Tahle exkurze přitom nabízí pohled i na některé bizarní figury, nechybí vážně narušený psychotický exemplář stejně jako místní koketa, alkoholu propadlý učitel a nebo báječně vykreslená postava, kterou bych, jakož i její počínání, popsal slovem "eklhaft".

oficiální obrázky ze hry

GTA je ta škola, co je základem zdejšího života

Zdejší svět je v podstatě zmenšenou verzí GTA, rozměrově i obsahově, byť se samozřejmě značně otupily dřívější krvavé obrysy. Sice zde budete provádět řadu nepříjemných kousků, jako je třeba ten, kdy si na partu výrostků vezmete na pomoc hasicí přístroj, který jim vzápětí omlátíte o hlavu. Navzdory tomu tu nenajdete nějaká úmrtí, krev na scéně, potažmo

sex

. I když se samozřejmě nadějete nepřehlédnutelného jitření mezi oběma pohlavími, které se však nese toliko v duchu vášnivých polibků, co vám vždy zvednou náladu, resp. velice důležitou hodnotu životní energie. Dojde-li tato na nulu, máte okamžitě utrum, a do případně dobře rozehrané mise vycházíte znovu.

To se týká i momentů, kdy jste polapeni učitelským dozorem nebo policisty ve městě při vámi prováděné činnosti, která zrovna neodpovídá dobrým mravům. Klasickým příkladem je třebas sražení stařenky, kterou ve víru akce a to i nechtěně, tady také díky ne úplně precizní práci

kamery

, trefíte. Samozřejmě, že chlupatým se dá pláchnout, nohy na ramena tady budete v určitých fázích nuceni brát až tak často, že to budou ramena hodně otlačená…

Čas, co tu drží věčně stráž

Zprvu bude vaším útočištěm chlapecká kolej v rámci rozsáhlého školního komplexu, kde máte svou ložnici a psací stůl pro volbu uložení hry téměř kdykoliv. Později se ale výrazně rozrostou vaše možnosti, kde že vlastně složit hlavu a uložit aktuální postup. V okamžiku, kdy se probudíte, začne zrychlené odpočítávání hodinových ručiček a na vás čeká školní výuka. Ne, není to povinná záležitost, nicméně výlety za školu vás nutí k mnohem větší opatrnosti, neboť na vás má políčeno nejenom všudypřítomný dozor.

Charakteristický výsek

mapy

v rohu obrazovky, kterou v menu uvidíte v celé její kráse i s vyznačením všech důležitých bodů (nechybí ani velice vstřícná nápověda v rámci té které mise), nyní nabývá na důležitosti, neboť zde okamžitě vidíte postavení jednotlivých učitelů a úhel jejich pohledu, takže se jim tím snáze lze vyhnout. Některé mise jsou pak vyloženě na téhle stealth aktivitě založené a k tomu účelu jsou všude ve hře velké odpadkové koše, do kterých se dá v případě nouze pohotově schovat a následně bezpečně obhlížet okolí. V interiérech se k nim přidávají ještě šatní

skříňky

, takže to tady občas může evokovat Metal Gear Solid. A to také z důvodu, že se v daný moment orientujete a pohybujete spíše podle oné mapky v rohu obrazovky :)

Čas vymezený těm několika hodinám ve škole také někdy skončí a pak se už zcela legitimně můžete prohánět po školním areálu, eventuálně zamířit vstříc nástrahám zdejšího "velkoměsta". Bohužel po škole už toho času až zase tak moc nezbývá, pomalu se chýlí noc a strážci zákona (tedy policie) se nedívají na vaši nezletilou působnost v těchto končinách moc vlídně. Po večerce je znovu krajně nedůtklivý i dozor, takže se musíte mít neustále na pozoru, jakkoliv se zpravidla dokážete vyvléci železné ruce spravedlnosti a jakkoliv nemá vaše eventuální dopadení pro vás nějaké fatální následky, čas je mnohem neúprosnější! Ve dvě v noci totiž musíte zalehnout, abyste byli na druhý den fit.

Tohle tvůrci ošetřili velice nesmlouvavě. V momentě, kdy se začíná ručička nemilosrdně blížit kritické hodině, se začne rozmlžovat obraz, a pokud se nestihnete dostat do postele, seknete s sebou prostě na místě, kde se zrovna vynacházíte. A probudíte se až ráno. Což jsem nejednou vyzkoušel, i když tenhle risk má své stinné stránky a tím nemyslím jenom situaci, kdy jsem strávil noc na ulici v bohužel pro mne nepříliš vyhledávané čtvrti, takže jsem se probudil jenom ve spodním prádle.

Návštěva vizážisty

Stejně jako v GTA můžete hlavního hrdinu, tedy sebe, upravit aspoň trochu k obrazu svému. Jeho drzý a vyzývavý obličej tím sice nijak nezměníte, ale můžete jej obléknout na spoustu různých způsobů, změnit účes a vybavit jej elegantními

doplňky

. Aby tyto byly co nejvíce vidět, chce to sice krátký rukáv, který je v momentě, když napadne ve hře sníh (ano, prostě přijde zima a

Vánoce